Blackfriday
Blackfriday akce
Blackfriday akce

⚠️ V současné době již bohužel nedokážeme garantovat doručení do Vánoc u nových objednávek. Děkujeme za pochopení. ⚠️

Pořídili jste si dron, ale nejste si jistí, kde s ním můžete létat? Zbytečně neriskujte a raději věnujte trochu pozornosti studiu legislativy. Dopředu vás můžeme uklidnit, že se nejedná o žádnou raketovou vědu. Stačí, když si ujasníte, do jaké kategorie váš dron spadá, seznámíte se s předepsanými pravidly a můžete vyrazit.

 

kde mohu létat s dronem

Zdroj: Canva

Základní pravidla létání s dronem v ČR

Než se pustíme do rozboru pravidel určených pro jednotlivé kategorie dronů, musíme se podívat na úplné základy. Díky tomu se budete mnohem lépe orientovat v daném tématu a seznámíte se s potřebnou terminologií, bez které se můžete v legislativě zbytečně ztrácet.

Omezení výšky při létání

Jedním ze základních omezení je maximální výška, ve které můžete s dronem létat. Ve většině případů je v ČR i zemích EU stanovena na 120 m. Pouze v kategorii SPECIFIC lze létat bez omezení, i přesto je ale třeba věnovat pozornost bezpečnosti. V určitých oblastech je v této kategorii maximální výška omezena – například v okolí letiště může být stanovena na pouhých 20 m.

Minimální vzdálenosti od lidí, budov a dopravních prostředků

Pozor si dejte také na dodržování správné vzdálenosti od osob, budov, obydlených a průmyslových oblastí či dopravních prostředků. 

V ideálním případě byste se měli pohybovat v neobydlené oblasti, kde máte kompletní kontrolu nad okolím. Pouhým pohledem tak můžete zkontrolovat, zda náhodou nepřelétáte nad osobou nebo budovou. V souvislosti s tím je třeba se seznámit hned s několika pojmy:

  • nezapojené osoby – všechny osoby, které o pohybu dronu nevědí a mohou se v jeho blízkosti náhodně vyskytnout, ke střetu může dojít například při procházce lesem nebo po louce, kde s dronem létáte;
  • zapojené osoby – patří sem lidé, kteří souhlasili s tím, že je budete natáčet s že nad nimi bude prolétat dron, vždy je nutné věnovat pozornost bezpečnosti všech zúčastněných;
  • shromáždění osob – většinou označuje menší skupinky, ale může se jednat i o velká shromáždění například v rámci koncertů;
  • hustě osídlený prostor (HOP) – prostor převážně využívaný k bydlení, průmyslu, obchodním činnostem nebo rekreaci (nepatří sem například parky, louky a území bez staveb).

Omezení se liší podle typu dronu i kategorie oprávnění. Pokud máte mini dron, máte částečně vyhráno. Stačí, když se budete držet základních pravidel, a můžete létat bez obav.

Malé drony s kamerou o nízké hmotnosti budou obvykle patřit do kategorie OPEN A1. S nimi můžete létat pouze mimo HOP, pokud však omylem přeletíte nad nezapojenou osobou, ve většině případů vám nic nehrozí. Důležité je, že se nad ní nebudete dlouho zdržovat a budete dodržovat základní bezpečnostní pravidla.

Při létání poblíž nějaké budovy je nutné udržovat minimální vzdálenost 50 m – výjimkou je váš vlastní majetek nebo případy, kdy vám let povolí majitel budovy. U větších dronů jsou pravidla přísnější, ale pokud máte pilotní průkaz na dron, můžete se podívat i na místa, kam se většina pilotů nedostane.

Obecně ale platí, že s hmotností dronu roste i přísnost jednotlivých omezení. Důvodem je především fakt, že těžší dron může napáchat mnohem více škod, a proto se nesmí pohybovat poblíž osob ani obydlených oblastí.

S drony v kategorii OPEN A3 se například můžete pohybovat minimálně 30 m od osob a 150 m od obydlených a průmyslových oblastí. Výjimkou jsou drony vybavené nízkorychlostním režimem, ve kterém se můžete pohybovat poblíž osob ve vzdálenosti 5 m. U všech dronů platí zákaz létání poblíž nebo nad dopravními prostředky.

Viditelnost dronu během letu a osvětlení v noci

Nyní jsou na řadě pravidla spojená s viditelností dronu a nočními lety. Pro úplný začátek se opět musíme seznámit se dvěma základními pojmy:

  • VLOS (Visual Line of Sight) – v průběhu letu máte nad dronem vizuální kontrolu, jeho pohyb můžete sledovat buď pouhým pohledem, nebo skrze FPV (First Person View), kdy používáte mobilní aplikaci nebo zobrazovací techniku umístěnou přímo na ovladači dronu;
  • BLOS (Beyond Line of Sight) – během letu nad dronem nemáte vizuální kontrolu, létání je tedy možné pouze skrze zmíněné FPV.

V drtivé většině případů je požadováno, abyste měli s dronem neustálý vizuální kontakt neboli VLOS. Důvodem je právě bezpečnost, kdy přesně víte, kde se dron pohybuje a můžete snadněji reagovat na nečekané situace. 

Na možnost létání BLOS, tedy bez vizuálního kontaktu s dronem, narazíte pouze výjimečně – v tomto režimu mohou létat pouze drony z kategorie SPECIFIC.

Samostatnou kapitolou je dron v noci, jehož pohyb opět podléhá speciálním pravidlům. V tomto ohledu je především důležité to, jak zařízení ve tmě vypadá, než jeho ovládání. Od února roku 2022 totiž podléhá létání v noci pravidlům EU, kdy musí být dron vybaven zelenými blikajícími světly.

Osvětlení v noci může být buď součástí zařízení, nebo jej můžete zakoupit jako příslušenství a následně nainstalovat. S drony lze v noci létat jak v rámci kategorie OPEN, tak i SPECIFIC. Prozatím nejsou stanoveny žádné speciální podmínky pro létání v noci, ale i přesto je třeba se držet základních pravidel.

 

kde mohu létat s dronem

Zdroj: Canva

Povolené a zakázané oblasti

Létání není dovolené všude, ale pouze v předem stanovených oblastech. Nejjednodušší bude, když své létání omezíte jen na neobydlené oblasti se zelení. Ani to však nemusí být vždy zcela bezpečné. Stačí se omylem přiblížit k zakázané oblasti nebo objektu, a zaděláte si na nemalé problémy. České i evropské zákony stanovují hned několik oblastí a objektů, kolem kterých je létání zakázané, mezi které se řadí:

  • letiště,
  • vojenské a průmyslové objekty,
  • základní infrastruktura (např. autobusová a vlaková nádraží),
  • státní budovy a památky,
  • elektrárny a energetická infrastruktura,
  • národní parky a chráněné oblasti,
  • věznice a podobné budovy,
  • záchranné a mimořádné akce (zásah policie nebo hasičů).

Práci i nervy vám ušetří mapa, která vám ukáže, jestli je let s dronem v dané oblasti povolený. Piloti rádi využívají známou aplikaci DronView nebo další online letecké mapy. Pokud stále máte strach, že se během letu dopustíte překročení pravidel, odpovězte si na následující otázky:

  • Nachází se dané místo poblíž letiště nebo podobného objektu?
  • Mohu se dostat do kontaktu s citlivými objekty, které jsou důležité pro stát, veřejnost nebo infrastrukturu?
  • Mohu během létání narazit na nezapojené osoby nebo shromáždění osob?
  • Budu mít nad dronem i jeho okolím neustálou vizuální kontrolu?

Během létání s dronem je třeba přemýšlet dopředu. Zpravidla lze říci, že kdykoliv se dostanete do situace, kdy byste se mohli střetnout s jakýmikoli objekty či osobami, je třeba zhodnotit, zda nebudete porušovat některé z pravidel. To samé platí v případě, že během letu nemáte nad dronem či jeho okolím vizuální kontrolu.

POZOR: Od 1. ledna 2024 platí jednotná legislativa EU, která mění hned několik pravidel. Ke změně došlo i v rámci dělení dronů do různých kategorií.

Legislativa ČR i EU pracuje hned s několika kategoriemi dronů, se kterými se vyplatí dopředu seznámit, a to nejlépe před samotnou koupí dronu. V první řadě se drony pro začátečníky i profi drony s kamerou dělí do sedmi kategorií od C0 do C6 podle maximální rychlosti, výkonu a hlučnosti.

Následně lze kategorie dronů dělit do dalších podkategorií, a to podle provozních omezení A1 až A3. Ty můžeme následně rozdělit i do podkategorií podle oprávnění k provozu OPEN, SPECIFIC a CERTIFIED – podrobněji jsme se o jednotlivých kategoriích a podkategoriích rozepsali zde

Pro lepší přehled jsme pro vás níže vytvořili přehlednou tabulku se základními pravidly.

 

Pohyb dronu

Kategorie

OPEN A1

OPEN A2

OPEN A3

OPEN + OkL

SPECIFIC + OkP

Nad shromážděním lidí

Ne

Ne

Ne (minimální vzdálenost 30 m)

Ne

Je nutné informovat se u ÚCL

Nad nezapojenými osobami

Ne

Ne (s nízkorychlostním režimem minimálně 5 m daleko)

Ne

Ne (pokud jsou v přímé linii dopadu dronu)

Je nutné informovat se u ÚCL

Minimální vzdálenost od osob

50 m (s nízkorychlostním režimem 5 m)

50 m (s nízkorychlostním režimem 5 m)

30 m

30 m

50 až 30 m

Urbanistické oblasti (mimo HOP)

Ano

Ano

Ne (min. 150 m od obydlených oblastí nebo průmyslových budov)

Ano

Ano

Urbanistické oblasti (včetně HOP)

Ne

Ne

Ne (min. 150 m od obydlených oblastí nebo průmyslových budov)

Ano (pouze s oprávněním OPEN A2)

Ano (pouze s oprávněním OPEN A2)

Maximální výška

120 m

120 m

120 m

Bez omezení

Bez omezení

VLOS

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

BVLOS

Ne

Ne

Ne

Ano

Ano

 

Informace uvedené v této tabulce mohou ztrácet na relevanci podle toho, jak se regulace v průběhu času mění a rozvíjí. Proto vždy doporučujeme provést vlastní průzkum a pravidla létání si ověřit u důvěryhodných a aktuálních zdrojů nebo autorit v dané oblasti.

TIP: Jestli se v kategoriích dronů nevyznáte, můžete se obrátit na oficiálního chatbota Dronald.cz, který vám vaše otázky zodpoví.

Mapa pro dron – jak s ní efektivně pracovat?

Když už jsme si prošli základy, můžeme se ponořit do leteckých map, které jsme již nakousli výše. Žádný pilot se neobejde bez letecké mapy, která může mít hned několik podob. Velké oblibě se těší aplikace DronView, která sice na první pohled nevypadá úplně jednoduše, ale věřte, že se v ní rychle zorientujete.

Hned na začátek je třeba říct, že se aplikace dělí na základní DronView určenou pro piloty a provozovatele dronů a podrobnější AisView určenou primárně pro piloty letadel – jednoduše mezi nimi můžete přepínat pomocí ikony AV v levém horním rohu obrazovky.

Jak jsme již zmínili, přímo pro dronaře je určena mapa DronView, která vám pomůže zjistit, kde se smíte s dronem pohybovat a kde je naopak pohyb zakázán. Důležité je pro vás barevné rozdělení zón na:

  • červené zóny – zde je zakázáno létat bez příslušného povolení,
  • žluté zóny – jedná se o oblasti, kde je třeba dbát zvláštní pozornosti.

Evropská unie udává i další dvě barvy, a to zelenou pro zpřístupněné zeměpisné zóny a modrou pro část vzdušného prostoru, ve kterém je řízen provoz dronů. V DronView si můžete každou oblast jednoduše rozkliknout a přečíst si podmínky provozu dronu.

 

kde mohu létat s dronem - mapa

 

Aby to ale nebylo jednoduché, je nutné během plánování pracovat také s aplikací AisView. V ní se dají dohledat pravidla pro konkrétní objekty v dané oblasti či zóně. Po kliknutí na objekt se před vámi ihned zobrazí jeho název, identifikace, souřadnice, frekvence, dráhy, atributy, druh prostoru a další podrobné informace.

Pro lepší přehled dron mapa pracuje s následujícími zkratkami:

  • CTR – řízené letištní okrsky a prostory se speciálním užíváním (vyznačené tmavě modrou barvou),
  • ATZ – letištní provozní zóna v těsném okolí neřízeného letiště (šedivé a červené kruhy s čarou/křížkem),
  • P (LKP) – zakázaný prostor (červené tečky),
  • R – omezený prostor,
  • OBST – trvalé překážky (zobrazí se jako červená hvězdička),
  • TSA – dočasně vyhrazený prostor (označené červenou nebo hnědou čarou),
  • TRA – dočasně rezervovaný vojenský prostor (označené červenou nebo hnědou čarou),
  • LKD – nebezpečný prostor (označeno žlutě).

 

kde mohu létat s dronem - mapa

 

Pokud se chcete pustit do samostudia a vzdělávat se ve zkratkách používaných v rámci řízení letového provozu, můžete si je všechny projít zde. Po registraci do aplikace také získáte možnost si jednoduše naplánovat svoji trasu. K tomu lze využít i speciální nástroje v podobě několika filtrů:

  • nastavení maximální letové výšky – nastavit lze různé úrovně výšek,
  • GRID – vrstva určující maximální možnou letovou výšku v dané oblasti, aplikace umožňuje úpravu její viditelnosti,
  • OBST – zobrazení jednotlivých trvalých překážek na trase,
  • MetView – zobrazí aktuální předpověď počasí a možné meteo výstrahy,
  • FraView – zobrazí tratě FRA v oddělené aplikaci,
  • nepřiřazené NOTAMy – slouží k dohledání objektů, které nelze zobrazit běžným způsobem.

Obě aplikace jsou opravdu komplexní a na první pohled složité. Když jim ale věnujete trochu času a obrníte se trpělivostí, stanou se pro vás skvělými pomocníky, na které nedáte dopustit. Pokud si s jejich použitím lámete hlavu, projděte si oficiální manuály pro DronView a AisView.

TIP: Během plánování se řiďte především podle aplikace DronView a AisView berte pouze jako doplněk. Bohužel některé zakázané oblasti pro létání s dronem nejsou v druhé ze zmíněných aplikací zobrazené, takže se vyplatí informace ověřovat.

Zvláštní letecké zóny v ČR

Pro bezpečné létání je důležité se seznámit také s pravidly určenými pro jednotlivé letové zóny, které si můžeme rozdělit do tří základních kategorií, a to na:

  • letiště a letecké koridory,
  • chráněné přírodní oblasti (CHKO),
  • městské oblasti a aglomerace.

Vyjmenované kategorie si podrobněji rozebereme níže a odpovíme si na nečastější otázky většiny začínajících pilotů.

Létání v okolí letiště a letových koridorů

Níže uvedené informace mohou ztrácet na relevanci kvůli tomu, jak se regulace v průběhu času mění a rozvíjí. Proto vždy doporučujeme udělat si vlastní průzkum a pravidla létání si ověřit u důvěryhodných a aktuálních zdrojů nebo autorit v dané oblasti.

Mezi nejcitlivější oblasti v rámci létání s dronem jsou nepochybně letiště a letové koridory. Při porušení pohybu v těchto oblastech může zasahovat nejen do chodu letiště, ale i veřejné bezpečnosti. Legislativa je v tomto ohledu velmi přísná a nekompromisní – v případě porušení vám hrozí pokuta 50 tisíc až 3 miliony korun.

Z hlediska zákona se letiště dělí na tři druhy:

  • řízená letiště (CTR) – funguje zde řízení letového provozu a patří sem i vojenská letiště s označením MCTR. Vyznačená oblast může být rozsáhlá a s nepravidelným tvarem;
  • neřízená letiště (ATZ) – neposkytuje se zde služba řízení letového provozu, a tak jsou tu obvykle pravidla pro létání méně přísná. Oblast má většinou tvar pravidelné kružnice o poloměru 5,5 km;

SLZ plochy – řadí se sem provozní plochy pro sportovní létající zařízení, vzlétávají odsud například ultralehká letadla nebo kluzáky.

Létání v okolí CTR

Létání v okolí CTR je opravdu těžký kalibr, na který si troufne jen málo pilotů. Legislativa je v tomto případě opravdu přísná a případné pochybení vás přijde draho. Pokud tedy nemáte podrobně nastudovaná veškerá pravidla, raději se do takových letů vůbec nepouštějte. Vzdušný prostor je rozdělen do několika sektorů s odlišnými barvami:

  • zelená barva – v této oblasti je povoleno létat s jakýmkoli dronem do 25 kg až do výšky 100 m nad zemí bez nutnosti koordinace. Je důležité ověřit maximální možnou výšku letu vzhledem k ochranným pásmům, která se mohou nacházet níže;
  • oranžová barva – zde je možné létat s drony o hmotnosti menší než 0,91 kg pod ochrannými pásmy letiště s výškovým omezením staveb, a to opět bez nutnosti koordinace. Pokud je dron těžší než 0,91 kg nebo létá nad stanovenou maximální možnou výškou, je nutná koordinace s ŘLP a provozovatelem letiště;
  • šedá a červená barva – v těchto zónách je povinná koordinace letu s ŘLP a provozovatelem letiště, v červené zóně je koordinace povinná pro všechny lety nad 100 m..

Z výše uvedených pravidel vyplývá, že je nejjednodušší se pohybovat právě v zelené zóně. Pokud tedy vlastníte mini dron s kamerou do 25 kg, stačí, když se budete držet v max. výšce 100 m a v minimální vzdálenosti 5,5 km od vztažného bodu letiště (přibližný střed letiště, který je vždy předem stanovený). Vždy je ale dobré mrknout i do aplikace DronView, kde se ujistíte, že daná oblast nepodléhá speciálním pravidlům.

Létání v okolí ATZ

Pokud se rozhodnete létat v okolí ATZ, jsou pro vás pravidla mnohem jednodušší. Létat zde můžete pouze za předpokladu, že:

  • vlastníte dron do hmotnosti 0,91 kg,
  • udržujete maximální výšku 100 m,
  • létáte pod ochrannými pásmy s výškovým omezením staveb.

V případě, že jakoukoliv výše zmíněnou podmínku nesplňujete, je třeba kontaktovat provozovatele letiště a požádat o koordinaci AFIS nebo RADIO. Teprve poté se můžete v jeho okolí pohybovat. Provozovatelé letišť si navíc mohou stanovit speciální podmínky, které budete muset splnit.

Létání v okolí SLZ ploch

V okolí SLZ ploch se piloti dronů nemohou samovolně pohybovat, pokud jim k tomu nedá povolení provozovatel plochy. Více informací se o fungování ploch dozvíte na webu Letecké amatérské asociace ČR.

Povolení na dron v chráněných přírodních oblastech (CHKO)

Informace uvedené níže mohou ztrácet na relevanci podle toho, jak se regulace v průběhu času mění a rozvíjí. Proto vždy doporučujeme udělat si vlastní průzkum a pravidla létání si ověřit u důvěryhodných a aktuálních zdrojů nebo autorit v dané oblasti.

Pro všechny provozovatele dronů je na území chráněných přírodních oblastí (CHKO) a dalších chráněných území (národní park, přírodní památky a podobně) pohyb přísně zakázán. Důvodem je především ochrana přírody a živočichů, které může létání dronů plašit. Pokud si i přesto chcete v těchto oblastech s dronem zalétat, připravte se na papírování.

  1. Nejprve je třeba získat povolení od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL)
  2. U maloplošných zvláště chráněných území a území I. až III. zóny chráněných krajinných oblastí je navíc nutné získat povolení i od Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR).
  3. Pokud se rozhodnete létat na území národních parků, je nutné podat žádost přímo správě daného NP.

TIP: Nejjednodušší je let nad CHKO IV. třídy, kde není nutné žádat o povolení ÚCL. Podmínkou je, že dronem nevyrušíte ani neohrozíte zvláště chráněné druhy živočichů. Pro vaše vlastní dobro si raději zažádejte o konzultaci s AOPK ČR.

Povolení na dron v městských oblastech

Menším oříškem je létání v městských oblastech – narazit můžete i na označení urbanistické oblasti. V tomto případě se jedná o hustě osídlený prostor (HOP), k čemuž je třeba požádat o speciální povolení na dron.

Konkrétně je přelet nad HOP možný pouze pro piloty, kteří vlastní pilotní průkaz na dron kategorie OPEN A2 a SPECIFIC (nově OPEN OkL). Pokud jste si dron teprve pořídili a chcete si zalétat nad městem, budete si muset počkat. Proces získání veškerých oprávnění vám totiž může zabrat i několik měsíců:

  1. Nejprve vás čeká registrace dronu jakožto jeho provozovatele.
  2. Poté je podmínkou řidičák na dron pro OPEN A1 a A3.
  3. Následně je nutné zažádat o pilotní průkaz na dron v rámci OPEN A2, pro jeho získání musíte správně vyplnit test.
  4. Nově je od 01.01.2024 možné pro lety nad HOP požádat o OkL neboli Oprávnění k letu, které je součástí kategorie OPEN. Zažádat o něj lze zdarma přímo na portálu provozovatele.
  5. Pokud vám nestačí oprávnění OkL nebo vám je zamítnuto, je nutné požádat o Oprávnění k provozu (OkP) SPECIFIC, kde jde především o papírování – pro získání je lepší se obrátit na někoho zkušenějšího.

Pokud splníte všechny zmíněné podmínky, máte vše, co pro létání nad HOP potřebujete. I zde je však třeba dodržovat základní pravidla létání a ověřit si, že se nepohybujete v zakázaném území či oblasti se speciálními pravidly – k tomu vám poslouží aplikace DronView, respektive AisView. Během létání se vyhněte:

  • chodníkům (chodcům),
  • cyklostezkám (cyklistům, bruslařům atd.),
  • přírodním památkám,
  • železnicím,
  • stezkám,
  • silnicím.

TIP: Zajímá vás, jak u ÚCL probíhá registrace dronů? Přečtěte si náš článek: Průvodce registrací dronu krok za krokem: Vyhněte se zbytečným problémům s legislativou.

Kam s dronem vyrazit nejen v přírodě, ale i ve městě?

Pokud si nechcete lámat hlavu s tím, kam s dronem vyrazit, máme pro vás hned několik tipů. Naštěstí existuje celá řada bezproblémových míst, a to nejen v odlehlých vesnicích, ale i větších městech. Pojďte se s námi podívat na jedny z nejoblíbenějších lokalit, kde využijete jak klasické drony, tak i profi drony s kamerou.

Letenská pláň (Praha)

S dronem si můžete zalétat i v Praze. Pro tento účel je třeba vlastnit minimálně zkoušky na dron v kategorii OPEN A2. Let je navíc třeba pečlivě naplánovat, abyste se vyhnuli nejen nezapojeným osobám, ale i shromáždění, nad kterým nesmíte za žádných okolností přeletět. Pozor si dejte také na stezky, cyklostezky a ostatní části infrastruktury. Létat zde můžete pouze do maximální výšky 50 m.

Obora Hvězda (Praha)

Pro let v oboře Hvězda budete muset trošku improvizovat. I zde pro vás bude nezbytností letecká mapa. Obora je registrována jako přírodní památka, nad kterou nelze bez povolení přelétávat. Pokud se však budete držet mimo vyznačené pole, můžete si oboru prohlédnout z dálky, a to v kategorii OPEN A1 i A2. Maximální povolená výška letu je zde 20 m.

Olšanský les (Brno)

Olšanský les nabízí krásnou přírodu a spoustu prostoru pro létání. Navíc se v oblasti nenachází žádné letiště ani CHKO. Nemusíte se tudíž omezovat a stačí se pouze řídit základními pravidly. Během letu věnujte pozornost zejména maximální výšce 120 m a možným nezapojeným osobám.

Olšanský les se řadí mezi oblíbená místa vyhledávaná místními i turisty, je tedy téměř jisté, že na někoho narazíte. Létat zde můžete, když vlastníte řidičák na dron A1 nebo A2 v kategorii OPEN.

Prýgl (Brno)

V Brně určitě stojí za návštěvu brněnský Prýgl neboli Brněnská přehrada. Logicky je třeba očekávat, že se kolem ní bude pohybovat celá řada lidí. Během létání si proto dejte pozor na nezapojené osoby, chodníky či stezky.

Kromě toho okolí Brněnské přehrady spadá do CTR i ATZ – dopředu se informujte o místě, kde se budete s dronem pohybovat a jaká zde platí pravidla. Poblíž přehrady se nachází hned dvě chráněné oblasti, kterým se musíte vyhnout. V tomto případě můžete létat v kategorii OPEN A2.

Lipový vrch (Brno)

Okolí Lipového vrchu nabízí dostatek prostoru pro létání s dronem. V oblasti je však nutné dodržovat maximální výšku 100 m. Pozornost věnujte i soukromým pozemkům či nezapojeným osobám, které se podobně jako vy rozhodnou vyrazit do přírody nebo si zalétat s dronem. Zde si vystačíte s OPEN A1 nebo A2.

Zvičina a okolí

Pokud vás lákají Východní Čechy a hory, bude pro vás skvělým místem pro létání Zvičina. Kromě zvýšeného provozu kluzáků si dejte pozor i na povětrnostní podmínky, které zde nejsou pokaždé zrovna nejlepší. Vhodnou volbou je především okolí Zvičiny, které v některých částech nezasahuje do žádného omezeného území. Vystačit byste si tu měli s OPEN A1 nebo A2.

Hubleska (Nový Jičín-Bílovec)

Pro piloty z druhé strany republiky máme i tip poblíž Nového Jičína. Konkrétně se jedná o oblast v Bílovci s názvem Hubleska. Nabídne vám krásnou krajinu a spoustu prostoru pro létání. I zde ale existuje omezení v podobě maximální výšky, která je stanovená na 100 m. Opět vám bude stačit kategorie OPEN A1 nebo A2.

TIP: Pokud se chystáte létat v okolí CHKO a nechcete žádat o oprávnění, zkontrolujte rozsah chráněného území v Digitálním registru ÚSOP.

Tipy a triky pro bezpečné létání s dronem

Létání s drony může být někdy ošemetné, ale se správnými informacemi a hlavně přístupem se jednoduše vyhnete problémům. V první řadě věnujte dostatek času vzdělávání, a to jak ohledně ovládání dronu, tak i legislativy. Začátečníci by se neměli zbytečně unáhlit a raději volit odlehlá místa, která jsou z hlediska legislativy bezpečná a bez omezení.

Pozor si dejte i na samotný terén. Ten by měl být v ideálním případě rovný a bez překážek. Mnohem snáze si tak pohlídáte, zda se v okolí nepohybují jiné osoby nebo dopravní prostředky. Skvělým místem jsou rozsáhlé louky nebo pole. Tady si můžete natrénovat základy i pokročilejší techniky létání. Vždy se ale vyvarujte soukromým pozemkům

Když se rozhodnete s dronem proletět v jiné oblasti, vždy dodržujte následující pravidla:

  1. Podívejte se do letecké mapy a zjistěte, jaká pravidla je třeba splnit. Zároveň ověřte, zda se nechystáte létat v CHKO.
  2. Zjistěte, jaké zkoušky na dron potřebujete. Obvykle se neobejdete bez OPEN A2.
  3. Pečlivě si naplánujte trasu pomocí aplikace DronView.
  4. Během letu se striktně vyhýbejte jiným osobám a infrastruktuře.
  5. Za žádných okolností nepřekračujte maximální stanovenou výšku.
  6. Pokud si nejste jistí, zda můžete v dané oblasti létat, ihned let ukončete.

Pro bezpečné létání v omezených oblastech, jako je CTR nebo ATZ, se vyplatí investovat do pokročilejších modelů dronů. Samozřejmostí by měla být aplikace, ve které si jednoduše nastavíte maximální výšku letu a další parametry. Neobejdete se také bez přesné GPS či funkce automatického návratu, která zajistí, že se vám dron v průběhu letu zcela neztratí z dohledu.

POZOR: Povinností pilota je zajistit dopadovou oblast neboli území, kam může dron bezpečně dopadnout, aniž by někoho poranil. Vždy má mít tvar kruhu, jehož poloměr odpovídá výšce letu. Pokud letíte ve výšce 20 m, bude průměr dopadové oblasti měřit 40 m.

 

S dronem si tedy v žádném případě nemůžete létat, kde se vám zlíbí. Naopak jsou možnosti celkem omezené, přičemž musíte dbát nejen na legislativu, ale i soukromí a bezpečí ostatních.

Zbytečným problémům se můžete vyhnout pouze průběžným vzděláváním a zodpovědným létáním. Vaší pravou rukou by měly být nejen letecké mapy, ale i takové, ze kterých vyčtete hranice umístění CHKO. V neposlední řadě myslete i na správnou kategorizaci dronů a pořízení příslušných oprávnění a povolení na dron.

Pokud si nevíte rady ohledně výběru vhodného dronu, nebojte se na nás obrátit. Zajistíme vám jak prodej, tak i odborné poradenství a pečlivý servis těchto zařízení. Díky tomu si hravě vyberete dron šitý na míru vašim představám.

Radek

Autor článku
Radek je zkušený profesionál v oblasti elektroniky s dlouholetým zaměřením na produkty našeho e-shopu (zejména klimatizace, odvlhčovače, elektrokoloběžky, drony a mnoho dalších). Jeho praktické zkušenosti s produkty jsou klíčovým faktorem při tvorbě článků, kde aktivně přispívá k nalezení praktických řešení pro každodenní potřeby našich zákazníků.

Potřebujete pomoci?

+420216216008
+420216216008
Po-Pá (9:00 – 16:00)
Drony v zahraničí – kompletní průvodce létáním na cestách
Cestování s dronem nemusí být vždy snadné, ale není nemožné. S naším průvodcem se vyhnete zbytečným problémům i nedorozuměním ve většině oblíbených de...
Kategorie dronů podle evropských pravidel v roce 2024: Co se změnilo a na co byste si měli dát pozor?
Od roku 2024 platí nová evropská pravidla pro drony. Náš průvodce vás provede všemi pravidly i změnami a přihodíme také pár tipů pro začínající piloty...
Heureka
Hodnocení zákazníků
1860 recenzí na Heureka.cz
Oveřený zákazník
25/09/2024

Obchod zatím v pořádku. Bohužel zboží musím rteklamovat, což není problémem obchodu. Běží reklamační řízení, vše zadáno elektronicky, pro zboží si přijedou - zatím slušné a rychlé jednání. Snad i reklamace proběhne dle zatím perfektních reakcí.