Drony už nepatří pouze do rukou profesionálů, ale i nadšených amatérů či začínajících fotografů a filmařů. Proto je však důležité naučit se dron správně a bezpečně ovládat. Pokud zatím nemáte s drony žádnou zkušenost, budou pro vás začátky krušnější. S naším průvodcem se rychle seznámíte nejen se základy pilotování, ale i tipy a triky, díky kterým se stanete opravdovými experty.
Zdroj: Canva
Základní terminologie pro pilotování dronů
Pro začátek se podíváme na základní terminologii spojenou s pilotováním. Pokud jste nedočkaví, ani tak tuto kapitolu nepřeskakujte, pomůže vám totiž mnohem lépe chápat instrukce a techniky, které si rozebereme později.
Ovladač dronu
Úplným základem pilotování je ovladač, který se někdy označuje také jako vysílač. Setkat se můžete hned s několika jeho variantami. Většina výrobců se snaží ovladače zjednodušit, aby si s nimi poradili i úplní začátečníci. Obecně si je však můžeme rozdělit do následujících čtyř kategorií.
Základní RC dálkové ovladače
Klasický ovladač s joysticky a tlačítky k ovládání pohybu dronu, jeho výšky či rychlosti. Vybaven bývá i anténou a držadlem pro připevnění smartphonu, aby bylo možné sledovat záběry z dronu v reálném čase. RC ovladačem je vybavena většina modelů dronů, včetně těch v naší nabídce.
Pokročilé RC dálkové ovladače
Svou formou se podobají základním RC ovladačům, ale oproti nim obvykle disponují více tlačítky, která umožňují přesnější pilotování dronu. Nezřídka bývají vybaveny displejem, který zobrazuje důležité letové stavy, výšku, počty satelitů, stavy baterií, apod. Nejčastěji se s nimi setkáte u profesionálních či závodních zařízení.
Dálkové ovladače s gyroskopem
Novější modely mohou být vybaveny zjednodušenými ovladači, které disponují gyroskopem. Dron se následně pohybuje podle pohybu ruky. Ovládání je v tomto případě jednodušší, ale zpravidla není zcela přesné. Prozatím jej nabízejí především menší DJI drony s kamerou.
Ovládání přes mobilní aplikaci
Většinu dronů je možné ovládat také skrze mobilní aplikaci. Ovládání funguje podobně jako u základních RC ovladačů. Samotný komfort při ovládání se bude odvíjet od velikosti úhlopříčky vašeho mobilního telefonu. Jen tedy potřebujete zjistit, jak spárovat dron s telefonem, a můžete začít pilotovat. Tento způsob ovládání se většinou využívá při selhání základního ovladače, např. při vybité baterii.
Slovníček základních pojmů
Kromě ovladače je dobré znát i funkce a vlastnosti dronů, které jsou důležité pro bezpečné a pohodlné pilotování. V tomto ohledu jsou nejdůležitější termíny jako:
- Gimbal – mechanismus určený pro stabilizaci kamery. Pokud je jím dron vybaven, lze natáčet i v náročnějších podmínkách.
- FPV (First Person View) – systém umožňující sledovat záběry z dronu v reálném čase, a to většinou skrze obrazovku RC ovladače, VRC brýle nebo smartphone.
- GPS – umožňuje dronu určit svou přesnou polohu, aby mohl naplánovat trasu letu nebo spustit bezpečný návrat zpět na místo vzletu. Tato funkce může být přínosná při ztrátě dronu v terénu, tedy k jeho dohledání.
- Telemetrie – zahrnuje set informací přenášený z dronu zpět k pilotovi, včetně výšky, rychlosti, stavu baterie a souřadnic dronu.
- Waypoint navigace – funkce umožňující dronu automaticky doletět k předem stanovenému cíli.
- Funkce Return-to-Home (RTH) – bezpečnostní funkce, která v případě ztráty signálu či nízkého stavu baterie spustí automatický návrat dronu. Alternativou je i funkce Fail-safe, která buď navede dron zpět na místo vzletu, nebo zahájí okamžité a bezpečné přistání.
- ESC (Electronic Speed Controller) – elektronický regulátor otáček, který řídí rychlost motorů dronu.
- Mód headless – bez ohledu na polohu se dron pohybuje směrem, kam pilot natočí joystick ovladače, takže nemusí vědět, kde je přední a zadní strana dronu.
Během pilotování je třeba znát také odbornou terminologii, bez které se neobejdete ani v případě, že budete chtít složit pilotní zkoušky. Základem jsou pojmy jako:
- Binding – označuje proces spárování ovladače/smartphonu s dronem.
- VLOS (Visual Line of Sight) – označuje vizuální kontakt s dronem, pilot ho totiž musí mít neustále na očích.
- BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) – let mimo vizuální kontakt s dronem, při běžném používání není povoleno.
- No-Fly Zone – v našich končinách se můžete setkat i s označením bezletová zóna. Ve zkratce se tedy jedná o oblasti, kde je létání s dronem omezeno nebo zcela zakázáno.
Pokud již doma dron máte, vyčleňte si dostatek času na pročtení jeho manuálu. Seznamte se s jeho vybavením a funkcemi. Hned budete vědět, co od něj můžete očekávat a jaké funkce můžete případně během pilotování využít. Jestliže vás jeho koupě teprve čeká, můžete si projít naše recenze dronů nebo kompletního průvodce jeho výběrem.
Základní vybavení dronu a jeho vliv na pilotování
Dron je složitý stroj, který se skládá z široké škály komponent. Pokud chcete alespoň částečně pochopit jeho fungování, budete potřebovat vědět, z jakých součástek se skládá.
Rám dronu
Úplným základem dronu je jeho rám, který drží pohromadě veškeré komponenty. Pro jeho kvalitu je důležité, aby byl vyrobený z pevného a odolného materiálu. Pro tyto účely se často využívá pevný plast, hliník nebo uhlíková vlákna. Důležitý je však i jeho tvar, který ovlivňuje samotnou aerodynamiku dronu.
Rotorové listy (vrtule)
Neodmyslitelnou součástí dronu jsou rotorové listy, které slouží k jeho pohybu ve vzduchu. Svým otáčením totiž vytváří vztlak, díky kterému se dron dokáže vznést. Z hlediska pilotování jsou rotorové listy důležité i pro směr a rychlost letu. K jejich ovládání slouží takzvaný throttle, díky kterému lze následně upravovat rychlost a výšku letu.
Moderní drony s kamerou zpravidla disponují čtyřmi rotorovými listy, díky kterým může dron provádět hned několik pohybů, a to:
- Yaw – označuje pohyb dronu kolem jeho vertikální osy, takže se otáčí doleva nebo doprava, aniž by se změnil jeho náklon nebo výška.
- Pitch – ovládá náklon dronu kolem jeho boční (příčné) osy, díky čemuž se jeho přední část zvedá a dron letí dopředu, nebo naopak klesá a dron letí dozadu.
- Roll – ovládá naklápění dronu kolem jeho podélné osy, a tak umožňuje pohyb doprava nebo doleva.
- Throttle – slouží k ovládání rychlosti otáček vrtulí dronu, aby pilot mohl jednoduše ovládat jeho rychlost a výšku.
Zdroj: Canva
Motory
Poskytují pohon rotorovým listům, což opět ovlivňuje výkon, od kterého se odvíjí i maximální rychlost otáček vrtulí, a tak i rychlost či manévrovací schopnosti dronu. Běžně jsou dostupné dva druhy motorů, a to:
- Motory s kartáči – levnější varianta motorů, která je však méně efektivní a disponuje i kratší životností. Setkáte se s nimi hlavně u levnějších a menších modelů dronů.
Bezkartáčové motory – efektivnější varianta motoru, která je mnohem spolehlivější a výkonnější. Kromě toho nabízí i delší životnost.
Kamera
Pokud plánujete s dronem nejen létat, ale také fotit a natáčet, bude pro vás důležitá také jeho kamera. Ta vám navíc umožňuje během pilotování využít již zmíněný režim FPV, kdy sledujete záběry z dronu v reálném čase, a tak lépe kontrolovat pohyb dronu. Setkat se přitom můžete i s modely, které disponují hned několika kamerami najednou – díky tomu lze záznamy pořizovat z více úhlů.
V mnoha případech lze kameru ovládat i na dálku pomocí mobilní aplikace či RC ovladače. I tak ale nezapomínejte na pravidlo VLOS, kdy je nutné mít s dronem neustále vizuální kontakt.
Dostupné senzory
Pro kvalitní, stabilní a bezpečný let jsou důležité i dostupné senzory. Pro základní přehled se podíváme pouze na ty nejčastěji používané.
- GPS senzor – slouží k určování polohy podle GPS. Dron se tak mnohem lépe orientuje v prostoru. S jeho pomocí se může dron vrátit zpět na místo vzletu prostřednictvím funkce Return to Home před vybitím baterie nebo při ztrátě signálu.
- Spodní senzory – senzory často označované také jako VPS (Visual Positioning System), které kontrolují výšku a stabilitu dronu při letu nad zemí, zejména když není dostupný signál GPS.
- Senzory pro detekci překážek – zahrnují širokou škálu senzorů, včetně těch laserových, které slouží k detekci překážek. Dron se pak dokáže jednoduše vyhnout velkým i menším překážkám.
- Výškoměr – slouží k měření a udržování výšky nad zemí, a to většinou za pomocí barometrického měření, které zaznamenává změny atmosférického tlaku k určení nadmořské výšky.
- Akcelerometr – měří zrychlení dronu, aby letový ovladač dokázal upravit jeho směr, rychlost i výšku. Díky tomu se drony dokážou orientovat v prostoru a udržovat si stabilitu.
- Gyroskop – slouží k udržování orientace a rovnováhy dronu, konkrétně detekuje případné změny v orientaci a následně provádí jejich korekci.
- IMU (Inertial Measurement Units) – pomáhá dronu určit jeho rychlost, orientaci a směr pohybu.
Baterie do dronu
Pro let je důležitá také baterie, která určuje nejen jeho výkon, ale i maximální dobu letu. Na trhu narazíte na různé varianty, přičemž reálnou délku ovlivňuje široká škála faktorů od způsobu letu až po náročnost dané trasy.
V průměru se délka letu pohybuje okolo 20 minut. Jednu z nejdelších dob letu nabízí model AERIUM Hubsan Blackhawk 2, který se na jedno nabití udrží ve vzduchu, za ideálních podmínek, až 53 minut. Pro delší let lze k dronu pořídit i náhradní baterie, které můžete během létání měnit.
Flight Controller (FC)
Mozkem celého dronu je takzvaný Flight Controller (FC) neboli řídící jednotka dronu. V jednoduchosti se jedná o malý počítač, který slouží k řízení letu. Během něj zpracovává data z dálkového ovladače a senzorů, na jejichž základě skrze regulátor ESC upravuje otáčky motoru.
RC ovladač a jak ho používat
K létání není třeba znát pouze komponenty a princip fungování dronu, ale především jeho ovladač. Jelikož se nejčastěji setkáte se základními RC ovladači, podíváme se podrobněji právě na ně. Obvykle připomínají větší vysílačky nebo ovladač od herní konzole. Novější modely mohou disponovat mimo jiné i dotykovým displejem. Součástí bývá běžně i držák pro umístění mobilního telefonu – některé ovladače mohou být vybavené i vlastním displejem. K samotnému ovládání pak slouží dva joysticky, se kterými lze s dronem pohybovat hned do několika směrů. Právě v tomto případě je třeba znát již zmíněnou terminologii yaw, pitch, roll a throttle, kterou jsme si popsali výše.
Pravým joystickem můžete volit mezi:
- pitch up (naklonění dopředu),
- pitch down (naklonění dozadu),
- roll right (náklon doprava),
- roll left (náklon doleva).
Naopak levým joystickem lze volit:
- throttle up (zvýšení otáček) – dron poletí nahoru,
- throttle down (snížení otáček) – dron poletí dolů,
- yaw right (rotace doprava),
- yaw left (rotace doleva).
Na ovladači může být i tlačítko pro okamžitý návrat dronu na místo vzletu nebo předem určený bod. Běžná jsou také trimovací tlačítka, která slouží ke korekci rovnováhy dronu v případě, že se nekontrolovatelně otáčí nebo naklání. Pokud váš model disponuje kamerou, kterou lze ovládat, naleznete na ovladači buď tlačítka, nebo malý joystick určený pro její ovládání.
Ovladače některých dronů bývají vybaveny tlačítky pro spuštění automatizovaných letových režimů, jako je sledování předem stanoveného bodu, kroužení kolem něj nebo třeba spuštění sportovního režimu. Samozřejmostí je i indikátor stavu baterie, tlačítko pro binding ovladače nebo tlačítka C1 a C2 pro nastavení libovolných funkcí, které chce pilot používat.
Předletová kontrola dronu
Když už jste se seznámili s terminologií v rámci pilotování a jednotlivými komponenty, můžete se přesunout k samotnému létání. Ještě předtím je však třeba provést předletovou kontrolu. Díky ní se ujistíte, že je dron v pořádku, a nemůže tak ohrozit vás ani nikoho v okolí. Případná porucha by navíc mohla dron nenávratně poškodit, což zejména u dražších modelů opravdu zabolí.
1. Kontrola baterie
Začněte kontrolou stavu baterie. Ujistěte se, že je baterie plně nabitá a nevykazuje žádné známky poškození, jako je nafouknutí, praskliny nebo únik tekutiny. Používání dronu s poškozenou baterií by mohlo způsobit i jeho vznícení. Pokud plánujete s dronem létat více než jen pár minut, vezměte si s sebou náhradní baterie.
2. Kontrola stavu dronu
Dalším krokem je kontrola rotorových listů neboli propelerů. Zkontrolujte, zda nejsou poškozené, prasklé nebo jinak deformované. Bohužel i malé poškození může vést k nestabilnímu letu a následnému nárazu do překážky.
Přesvědčte se, že jsou vrtule pevně připevněny k dronu a nemohou se během letu uvolnit. Kromě toho zkontrolujte, zda jsou čisté – i to by totiž mohlo vést k nerovnováze dronu a problémům během letu.
3. Kalibrace a nastavení GPS
Před letem je nezbytné provést i kalibraci GPS a kompasu dronu. Jedině to vám zajistí, že dron správně určí svou polohu a bude se přesně orientovat v prostoru. Špatná nebo nedostatečná kalibrace může vést ke ztrátě dronu, jelikož nebude schopný vrátit se na místo vzletu. Kalibraci provádějte vždy na základě pokynů v manuálu výrobce.
4. Ověření kvality signálu a připojení
Nakonec je třeba ověřit, že ovladač s dronem komunikuje bez dlouhé odezvy a nedochází k výpadkům signálu. Nejprve zkontrolujte, že je ovladač s dronem správně spárovaný. Poté se můžete pokusit s dronem vzlétnout a ověřit si rychlost odezvy na vlastní pěst.
I když se to může na první pohled zdát jako otrava, určitě byste kontrole měli věnovat dostatek času. I menší problém totiž může vést k pádu dronu, jeho poškození a v nejhorším případě poranění některé z osob v jeho okolí.
Základní manévry s dronem
Když jste se s dronem seznámili a zkontrolovali jste ho, můžete se pustit do vašeho prvního letu. Pro začátek se podívejme pouze základní manévry. Berte na vědomí, že létání s dronem nemusí být hračka – mějte tedy trpělivost. Pouze opakování dělá mistry, a proto je lepší si vyčlenit dostatek času pro trénování jednoduchých pohybů s dronem, a až poté se pustit do komplexnějších a složitějších manévrů.
1. Vzlet
Nejprve byste si měli natrénovat bezpečný a plynulý vzlet dronu. K tomu budete potřebovat levý joystick, kde je umístěn horní a dolní throttle (throttle up a down). Pro vzlétnutí je třeba pomalu a plynule zmáčknout horní throttle, čímž postupně zvýšíte výkon motoru, a tím pádem i otočky rotorových listů.
Tím se zvýší vztlak, díky němuž může dron vystoupat do vzduchu. Poprvé vystoupejte do nízké výšky a sledujte, jak se dron chová. Po chvíli by se měl zcela stabilizovat a reagovat na vaše pokyny. Poté můžete s dronem vystoupat ještě výše a pustit se do dalších manévrů.
2. Pohyb v různých směrech
Pokud se vám podařilo s dronem vzlétnout a udržet stabilní výšku, můžete se pustit do pohybu dronu do různých směrů.
Dopředu a dozadu
K ovládání pohybu dopředu a dozadu slouží pravý joystick, kde se nachází horní a dolní pitch (pitch up and down). Pro pohyb směrem dopředu stačí joystick zmáčknout směrem k pitch up, čímž se dron nakloní a začne se pohybovat. Jestliže chcete letět dozadu, nakloňte joystick k pitch down, díky němuž se dron nakloní dozadu.
Vlevo a vpravo
Pro pohyb do stran budete potřebovat pravý joystick s pravým a levým rollem (right and left roll).
Stoupání a klesání
Stoupání a klesání je kontrolováno již zmíněným throttle na levém joysticku. Pro pohyb nahoru využijete horní throttle (throttle up) a pro pohyb dolů dolní throttle (throttle down). Při změně výšky je dobré postupovat pomalu, čímž se vyhnete ztrátě rovnováhy.
K pilotování dronu se snažte přistupovat podobně jako k řízení automobilu či jiného vozidla. Asi by nebyl dobrý nápad při jízdě neustále dupat na pedály, a stejně tak se ani u pilotování nevyplácí posouvat joystick na sílu. Mnohem lepší je joystickem pohybovat pomalu a jemně – výjimkou jsou speciální manévry, u nichž jsou třeba prudší pohyby.
3. Otáčení a rotace
Vyšší dívčí je otáčení či rotace, díky čemuž můžete rychle změnit směr letu. Tyto manévry využijete zejména během filmování či pořizování snímků. Pro rotaci se využívá levý joystick. Na něm se nachází v horizontální poloze pohyb yaw. Otáčení korigujete pohybem levého joysticku doprava (yaw right) a doleva (yaw left). Rotace je tudíž často označována i jako yawing.
Pohyb joystickem provádějte jemně a zbytečně netlačte na pilu. Pokud chcete s dronem natáčet nebo fotit, bude pro vás důležitá především přesnost. Té lze docílit pouze pravidelným tréninkem, díky kterému se s ovladačem sžijete a zvyknete si na citlivost joysticku.
4. Přistání
Přistání je stejně důležité jako vzlet, a i v tomto případě byste měli věnovat pozornost především bezpečnosti. Jedině tak si můžete být jistí, že dron nepoškodíte a neohrozíte ani nikoho v okolí. Nejprve se ujistěte, že jste si k přistání zvolili správné místo. To by mělo být ideálně rovné a bez zbytečných překážek.
Zároveň si dejte pozor i na vnější podmínky, tedy především déšť, vítr či jiné výkyvy počasí, které by vám mohly přistání zkomplikovat. Když máte vše zkontrolované, můžete se pustit do akce – budete opět potřebovat levý joystick a throttle, se kterým potáhnete směrem dolů.
Joystick posouvejte pomalu dolů a snižujte výkon motoru. Při usednutí jej snižte na úplné minimum a vypněte rotory. Poté nechte dron pár minut stát na místě, zkontrolujte jej a až poté se pusťte do jeho skládání a balení.
Pokročilé manévry a triky
Jakmile zvládnete základní manévry, můžete přejít k pokročilejším technikám a trikům. S nimi pro vás bude pilotování zábavnější a navíc se vám podaří zaznamenat jedinečné záběry.
1. Orbit – rotace kolem zvoleného bodu
Při natáčení s dronem se vám bude obzvlášť hodit schopnost rotace kolem zvoleného bodu, tedy takzvaný Orbit. Během jeho provádění však mohou snadno ztratit rovnováhu i profi drony s kamerou. Tento manévr tedy vyžaduje opravdovou praxi.
Nejprve se přibližte ke zvolenému cíli. Pro dosažení požadovaného pohybu je nutné zvolit kombinaci buď roll right a yaw right, nebo roll left a yaw left. Jako vždy je třeba dbát na plynulost pohybu. Při provádění manévru je třeba držet stejnou vzdálenost od daného objektu. Dosáhnout toho lze například tím, že se nebudete snažit držet dron uprostřed obrazu, ale spíše více na straně.
Zdroj: Canva
2. Spirála – vzlet a rotace
Pro ještě lepší záběry je skvělou volbou kombinace vzletu a pomalé rotace, čímž se kamera dronu postupně oddaluje od cíle, a přitom se plynule otáčí v jednom směru. V tomto případě budete potřebovat throttle up a yaw right nebo left. Nejprve joystick stiskněte mírně směrem nahoru a postupně jej naklánějte do požadovaného směru otáčení.
Zdroj: Canva
3. Helix
Pro zajímavé záběry lze zvolit i takzvaný Helix, kdy dron pomalu krouží kolem určitého předmětu, přičemž si udržuje stále stejnou výšku. Výsledný záběr je díky tomu plynulý a působí přirozeně. Na rozdíl od Orbit je kroužení pomalejší, a tak je tento trik vhodný pro pořízení mnohem širšího záběru.
Pro vytvoření tohoto pohybu je třeba použít oba joysticky. Levý joystick směrujte zároveň k throttle up a yaw right nebo left. Naopak pravý joystick směrujte k roll right nebo left. Nacvičení tohoto pohybu zabere více času a trpělivosti. I zde je extrémně důležité pohybovat s joysticky pomalu a plynule.
Zdroj: Canva
4. Split-S
Split-S je oblíbený manévr, se kterým se setkáte nejen u dronů. Dron v tomto případě letí rovně, následně stoupá a provede obrat o 180° – takže se rychle otočí do opačného směru a může letět dál. Postup je následující:
- Nejdříve zatlačte levý joystick směrem k throttle up, díky čemuž dron začne stoupat.
- Pro otočení pak rychle posuňte pravý joystick směrem k roll left nebo right a levý joystick ihned přesuňte na throttle down – dron se díky tomu prudce otočí.
- K dokončení otočky vycentrujte pravý joystick a začněte postupně přidávat na levém joysticku throttle up.
- Ihned poté přidejte i plynulý pohyb pravým joystickem k pitch up, čímž se dron vyrovná a poletí rovně.
5. Dive
Pomocí výše zmíněného triku lze dosáhnout také manévru zvaného Dive, kdy dron letí podél vybraného objektu, díky čemuž záběr působí, jako by se „potápěl“. Manévr probíhá takto:
- Nejprve proveďte Split-S bez přidání pitch up, díky čemuž dron začne rychle klesat. Abyste ho srovnali, upravte během klesání pitch up či down nebo srovnejte směr přes yaw left nebo right.
- Když se budete blížit ke konci daného objektu, vyrovnejte dron tak, že vycentrujete pravý joystick a lehce přesunete levý joystick k pitch down a poté ho také vycentrujete. Dron se mírně zvedne a poletí rovně.
Oba manévry se řadí mezi jedny z nejnáročnějších. Nejprve si proto nacvičte Split-S a až poté se pusťte do Dive. U něj se nejdříve přibližte k budově a postupně prodlužujte délku klesání. Dopředu se obrňte pořádnou trpělivostí a zbytečně se nepouštějte do kroků, s nimiž nemáte dostatek zkušeností. Zbytečný spěch by mohl způsobit havárii, a tím pádem i poškození dronu.
Praktická cvičení pro začátečníky
Jak jsme již několikrát zmínili, pilotování chce praxi. Opravdovými experty se stanete až po měsících pravidelného cvičení, a i tak vám určitě zůstane nějaký ten prostor pro zlepšení. Pokud se řadíte mezi začátečníky a chcete se zlepšovat, můžete vyzkoušet následující cvičení, díky kterým se budete pomalu, ale jistě posouvat ke svému cíli.
- Cvičení vzletu a přistání – během prvních týdnů se snažte pravidelně cvičit vzlétnutí a přistání. Postupně můžete zvyšovat náročnost terénu, kde se o tyto pohyby pokoušíte.
- Cvičení základních pohybů – tedy schopnost pohybovat dronem dopředu, dozadu, vlevo a vpravo. Začněte krátkými a pomalými pohyby a postupně zvyšujte rychlost jejich provedení. Nakonec se je snažte i různě kombinovat.
- Cvičení rotace a změny směru – zkoušejte otáčet dron kolem své osy a měnit jeho směr. V tomto případě se vyplatí sledovat záběr kamery v reálném čase, čímž si natrénujete, jak pilotovat a zároveň zaznamenávat video. Postupujte malými krůčky a při otáčení sledujte, zda se dron pohybuje stabilně.
- Cvičení změny výšky – změna výšky často vede k narušení rovnováhy dronu. Zkoušejte střídavě stoupat a klesat a postupně prodlužujte dráhu pohybu, dokud se vám nepodaří dron udržet v požadované poloze.
- Osmičky a kruhy – zajímavým cvičením je létání ve tvaru osmiček či kruhů, při kterém se naučíte flexibilně pohybovat s dronem v různých směrech, a tak se i rychle vyhýbat překážkám.
Bezpečnostní pokyny a tipy
Během létání s dronem je důležitá především bezpečnost. Jedině tak se vyhnete poškození dronu či škodám na zdraví či majetku třetích osob. V první řadě věnujte pozornost volbě území k letu. Už na začátku jsme vás seznámili s pojmem no-fly zone neboli bezletovou zónou, která se obecně vztahuje na strategickou infrastrukturu, letiště, úřady či památky.
Více jsme si tuto problematiku popsali v článku Sedmero pravidel provozu dronů: Jak létat zcela legálně?
Před vzletem zkontrolujte, zda jsou pro něj vhodné podmínky – neměl by foukat silný vítr ani pršet. Při nízké teplotě pak počítejte s nižší kapacitou baterie. Pro bezpečný let je důležité se seznámit i s fungováním jednotlivých senzorů, abyste se snadněji vyhnuli případným překážkám. Zároveň je však vždy třeba dodržovat pravidlo, že budete mít dron neustále pod kontrolou.
Pokud se vám však ztratí z dohledu z důvodu ztráty signálu nebo vybití baterie, nemáte moc na vybranou. Naštěstí většina moderních dronů nabízí funkci automatického návratu, kdy se dron v obou zmíněných situacích vrátí na místo vzletu. V opačném případě vás čeká hledání na vlastní pěst, které však často skončí neúspěchem. Právě proto není od věci zvážit i pojištění dronu.
Pilotování dronu opravdu není žádná hračka, nyní však máte všechny potřebné informace pro bezpečné a zábavné létání. Během prvních letů se snažte postupovat pomalu a zaměřte se na jednodušší pohyby. Ty se snažte pilně trénovat a až poté se pusťte do náročnějších manévrů.